Capsula Timpului
Scriam despre prima amenda data unui taran care si-a taiat vaca, cea inregistrata si marcata europeneste, in batatura si nu in abator.
Carcasa animalului a fost confiscata.
Oare nu vom mai avea taierea porcului in curte, pomana porcului si sorici la un pahar de tuica facuta la alambicul propriu(ca si aici e o problema de reglementare)?
Si asta este doar un aspect din multiplele care banuiesc ca exista. Reglementarile eupropene si uniformizarea vor duce la disparitita unor constante (pana acum) din specificul romanesc?
Ce-ar fi sa inregistram aceste constante cat timp inca mai exista si sa le „inghetam” intr-o… „Capsula a timpului„(*)
Pe romaneste:
Aderarea va accelera mutatiile din modul de viata traditional. In zece (sa zicem?) ani, nu stiu ce se va mai alege de unele lucruri normale ale vietii de azi. Si imi vin in minte cateva, asa, repede, ele fiind infinit mai multe. Dar, pentru a da o idee:
1-ne vor afecta reglementarile
-nu stiu cati porci se vor mai taia de Craciun in gospodariile de la tara (ca normativele interzic multe, cresterea porcului ar putea deveni prohibitiva intr-o Romanie tara de desfacere); sa incercam „inghetarea” sarbatorilor de iarna romanesti, obiceiuri traditii, colinde, masti, capra si plugusorul, texte ale uratorilor, retete de cozonaci de la bunica, impodobiri etc
-meseriile mestesugaresti inlocuite de automatizare si productia de masa, sa vedem ce conditii li se vor pune pentru a mai exista; „inghetare” de meserii pe cale de disparitie, sepcari si pantofari cu calapoadele si sculele lor, reparat brichete, etc
-IMM-uri, PFA-uri, micile firme cu 3 angajati disparute, sufocate de conditii dure necesare pentru a exista si de concurenta; cum arata firme de apartament, mici ateliere
2-schimbarile sociale
-amplificarea plecarii la munca in strainatate; „inghetarea” satului asa cum este el acum si care se va schimba radical prin sosirea banilor celor plecati la munca in strainatate in agricultura, fotoreportaje cu satul de acum
-adoptarea ritmului de viata al angajatului la multinationala, pranzul luat impreuna de intreaga familie, cu ciorba si mancare cu sos, romaneasca, inlocuit de luatul mesei individual, pe unde apuca fiecare, cu semipreparate sau delivery etc
-televiziunile si alte mass media generaliste autohtone, inlocuite de canale de nisa, bine targetate, pe retete occidentale.
Si asa mai departe. Totul sub forma de fotografii, fotoreportaje, texte, fisiere audio, desene…
Bottom line:
„1 ian 2007 -Asa intram in Europa”. Cu zestrea asta, cu resturile astea de specificitate romaneasca. De atunci incolo suntem europeni. Cat de mari vor fi influentele Europei asupra unui neam care toata istoria a „asimilat” de la unul sau de la altul, pastrandu-si totusi o identitate proprie? Inca nu stim. Dar, daca „inghetam” Romania, asa cum arata azi, intr-o capsula a timpului in asa fel incat sa o putem deschide peste niste ani, vom putea afla.
Cu ce zestre am intrat, cu ce zestre am ramas.
Daca ideea are ecou, discutam si despre ce ne trebuie sa pornim campania.
____________________________________
(*)Nu am inventat eu, acum, apa calda sau cafeaua cu lapte, conceptul nu e nou si l-am gasit semnalat prima oara la Carmen Holotescu
Tag Technorati:capsulaTimpului
Buna, Adrian,
Ma bucur ca ai reluat ideea, creionand atat de bine aspecte ce ar putea fi surprinse.
Ar fi bine sa gasim / construim impreuna cadrul tehnic care sa gazduiasca / preia „marturiile”.
Poate apucam sa ne vedem la sfarsitul saptamanii, in Bucuresti sau putem discuta desigur la netoo#3.
O saptamana buna,
Carmen
PS: Te rog pune in nota ta direct linkul la insemnarea http://www.timsoft.ro/weblog/index.php?blog=1&title=proiectul_history_matters_din_anglia , nu mai e pe prima pagina si e mai greu de gasit – multumesc.
ApreciazăApreciază
Carmen,
as vrea sa ne vedem cat mai repede, daca vii in Bucuresti sapt viitoare ne putem intalni, poate pana atunci se mai implica cineva.
La proiect e mult de lucru: cadrul conceptual de aprofundat, cadrul tehnic, cum bine ai zis,de construit(si aici e de lucruuu…) un pic de marketing, poate implicam si vreun muzeu sau ceva, ce conceput campania de promovare (alta gasca in alta traista si aici…) etc.
Stabilim amanuntele intalnirii pe mail, astept sa aflu cand/daca poti veni in weekend.
ApreciazăApreciază
se pare ca unii dintre voi aveti ori foarte mult timp liber…ori bani cat nu stiti pe ce sa ii mai cheltuiti. Auzi: marketing, campanie de promovare…pentru o nostalgie de care nu stiu cati au chef si timp. Muzeu! =)) oare ce muzeu mai are azi un cuvant de spus asupra multimilor?
ApreciazăApreciază
@Ciucametrix,
Nu-i asa ca n-ai inteles nimic? Atunci… de ce…?
ApreciazăApreciază
Nu am zis ca ideea nu e buna. Chiar mi se pare fun, dar are haz doar online. Parerea mea 😀 Lasati muzeele sa se odihneasca.
ApreciazăApreciază