Cand folosesti mai mult meseria decat super-sculele

filmingMeseriasii fotografi se vad la fotografia alb-negru.
Meseriasii fotbalisti se vad la mingea desumflata.
Meseriasii cantatului se vad in live, fara filtre si sustainere
Meseriasii escaladei se vad cand se catara cu mainile in adancituri minuscule, nu cand se urca in „prusice” instalate de altii.

Si tot asa, ca sa faci un video memorabil, nu e nevoie sa te spargi in efecte speciale de „Avatar”.

De cand ma ocup si de show-urile de pe 220 multi aspiranti la titlul de creator de video imi scriu ca ar putea face si ei „chestii” dar nu au nu-stiu-ce program de editare, nu au o super-camera sau nu au… ceva. Va spun si voua, asa cum le raspund si lor:

Fals!

Exista festival al filmelor inregistrate pe telefon; cand am de montat ceva rapid si simplu deschid imediat Windows Movieaker, iar  cei 20 de ani de producator de televiziune mi-au gravat in minte ideea de a nu folosi mai multe resurse decat este neaparata si indispensabila nevoie.
Tocmai de aceea, atunci cand intalnesc un film superb facut mai mult cu investitie de minte, imaginatie si meserie,  folosind minimalist un steadycam, cateva elemente de recuzita si un mare actor, ei bine, atunci nu pot sa nu vi-l prezint.

Dupa ce il priviti prima data de placere, mai urmariti-l o data, de data asta cu ochii celui care ar vrea sa realizeze si el acelasi lucru. Pare simplu si usor de facut, desi nu e. Cine nu crede sa incerce sa mearga pe coclauri, in ritm sustinut, timp de sase minute, in timp ce declama cu emfaza un text rapid.

E un film cae inglobeaza putina tehnica speciala dar multa, multa minte.
A fost tras „dintr-una”, cum se zice, in sase minute de fimare.

Dar pregatirea a durat, probabil, multe, multe luni de zile.

Anunțuri

  1. Andrei Palatkas

    Acuma nu pot sa ma abtin si trebuie sa fac pe JIJI CONTRA, sa te contrazic la exemplu’ asta. Sunt de acord cu tine ca acest clip se bazeaza pe o idee foarte buna (nu chiar originala, vezi ce fac cei de la Guiness) si cu o echipa foarte mica – 47 de oameni – au reusit ceva superb. Insa nu uita ca au avut un buget imens, cei 47 de oameni care au participat sunt toti profesionisti (googaleste-i pe cei din generic) si mai mult au folosit RED cu o lentila foarte scumpa, actor bun, sunetisti, electricieni etc… Daca vreunul dintre elementele astea lipsea ii scadea impactul clipului cu jumatate(cel putin). Da, ideea e cea mai importanta, dar fara oameni buni sau aparatura acceptabila te lupti cu morile de vant. Chiar si „Primer” a fost facut cu numai 7000 de dolari, dar au avut si oameni si aparatura.
    Pe de alta parte poti avea succes si cu un minim de logistica ( vezi primii 10 cei mai urmariti de pe youtube) insa nu stiu daca Smosh o sa ia vreodata ursul de la Berlin. Esti de acord?

    Apreciază

  2. Adrian

    Sigur ca sunt de acord JIJI 🙂 mai ales ca ceea ce spui imi sustine teza: vorbesti de aparatura „acceptabila” dar de oameni „profesionisti”. Acum, acceptabila sigur ca nu inseamna neaparat ca „nu filmeaza cu aparatul de fotografiat” ci ca, fata de resursele implicate in mod obisnuit la un film, de data asta accentul a cazut pe resursa umana. (Vorba ta, toti cei 47 de „profesionisti” care, gugaliti, ar da cateva mii de pagini de rezultate)
    Revenind la intentia originala, articolul era dedicat incepatorilor care au perceptia gresita ca „nu se pot exprima ca n-au scule”. Nu stiu sa „taie” in WMM dar vor Final Cut, nu concep sa filmeze pentru web mai jos de HD si, de aceea, STAU! Nici nu incearca macar sa scoata ce e mai bun din ceea ce au.
    Chestia aia cu „meserie, te halesc, da’ n-am cheie de 14”!

    PS iar cu Smosh e o discutie intreaga. Sigur ca nu va lua Ursul la Berlin, dar nu pentru ca nu e bun, ci pentru ca nu s-a inventat INCA festivalul pentru cei ca el.
    Eu, unul, sper sa se inventeze cat inca mai sunt in putere…

    Apreciază

  3. Andrei Palatkas

    Nu ma intelege gresit, imi plac foarte mult cei de la Smosh si Da, as vrea sa fie mai multi ca ei, dar mainstreamu TV inca dicteaza. de Zlad ce zici?

    Apreciază

  4. Adrian

    Andrei, n-am cum sa te inteleg gresit, mai ales ca amandoi ne-am apropiat de video dinspre televiziune.

    Da, televiziunea clasica da tonul. Un aspect (din multele existente) este insa ca, in goana dupa bani/audienta, s-a coborat mult calitatea. Dinspre web, unde costurile sunt mici, vine (incet si subtire)o generatie care nu are altceva in ce sa se bata pentru succes decat in calitate. Personal, eu pe asta as vrea sa o ajut sa se maturizeze caci Palatkas, Bimus, Tedy Necula sau Cristea inseamna, totusi, foarte putin.

    Apropo, un articol despre video pe care sa-l publici aici saptamana viitoare te intereseaza?

    Apreciază

  5. adimic

    hello,aditza.sa sti ca ai dreptate.la video nu ma prea pricep,dar la foto sa sti ca asa este .un artist se vede la fotografiile alb negru.si pe langa asta, cele mai calitative sunt cele pe film si nu cele digitale.cu greu si cu costuri destul de mari vei egala digitalul cu filmul.iti spun din experienta ca am facut poze cu praktika(film)si cu nikon(ultima generatie-semiprofesional)si parca n-as renunta la primul.sa nu crezi totusi ca neg evolutia.dar ,aici ai dreptate,pentru bani-productivitate,renunti in mare masura la calitate.ceao.

    Apreciază

  6. Adrian

    Hallo Aditza.
    Si, nu-i asa ca, dupa ce te-ai chinuit sa inveti cum merge Praktica cu film ORWO alb/negru acum toate „automatele” te fac sa te simti ca ti se rapeste din mijloacele de expresie?

    Apreciază