Raspunsul generatiei "analfabete"

Vorbeam AICI despre o intreaga generatie care nu stie sa scrie corect.
Constatam pur si simplu faptul.
Oscilam doar intre ideea ca sunt analfabeti si cea ca limba evolueaza mai repede decat facem noi (ceilalti) fata.

Drept raspuns am primit un email de la un component al acestei generatii, un mail scris cu virgule si cu litera mare.
Sincer, nu forma m-a impresionat cel mai tare ci ceea ce scrie: mi-a aratat cum un sistem de invatamant corupt si haotic poate mutila scala de valori pentru generatii intregi.

Cititi si vedeti cum unui adolescent in formarei se inoculeaza DE CATRE SISTEM credinta ca in viata se reuseste doar prin furt si coruptie.

______________________________________________________________________________________

st1:*{behavior:url(#ieooui) }

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

Invatamantul din Romania

Traim in tara “tuturor posibilitatilor”. Nu ar trebui sa ne mire absolut, dar absolut nimic de ce se intampla in tarisoara noastra.

Ok, au gresit cei de la invatamant si ce mare lucru? Au gresit in fiecare an. Elevii sunt cobaii invatamantului. Tin minte cand ma pregateam eu pentru examenul de capacitate in clasa a 8-a (asa se numea pe atunci) auzeai fel de fel de speculatii: cu un an in urma media examenului de capacitate era 25% din media finala de admitere, dar urma sa devina 50. Zvonuri,zvonuri, zvonuri si zvonuri peste zvonuri si nu stiai concret cum sta treaba numai dupa ce ieseai din examen.

Ok ai luat examenul de capacitate, te puteai bucura si tu de vacanta. Asta pana la repartizarea computerizata. Tin bine minte trebuia sa alegem liceul si profilul, fiecare optiune avea un cod de 3 cifre(ai gresit asta e, ai pus numai 2-3 variante ca ai fost sigur ca intri te trezeai cu media de admitere de 9.50 si… la profesionala, cum a patit un amic de-al meu…[windows has performed critical error :))] ). Nu am inteles niciodata ce rost are o repartizare computerizata ca oricum coruptia e peste tot. Poate suna prea de tot dar cand am facut cunostiinta cu noii colegi din liceu nu puteam trece cu vederea cum se laudau unii ca aveau locul asigurat inca inainte de examen. Tu sa inveti si sa tragi ca un animal ca sa te repartizeze un calculator ca apoi sa afli ca au fost destui elevi care aveau locul asigurat de mai bine de jumatate de an.

Ok macar ai intrat la liceu!
Anul urmator acelasi examen asta are alta denumire si cupriunde muuuult mai multa materie. Dupa ce stai cu ochii bulbucati de mirare uitandu-te peste noua programa de care se plang toti, astepti repartizarea si speri ca o sa fi coleg de liceu cu macar un prieten de-al tau. Pornesti televizorul si te uiti la stiri, si … hopa! Un semn bun! Repartizarea computerizata o sa aiba loc ziua urmatoare cu accesul presei ca sa se evite orice suspiciune de coruptie.
Ai vazut asta la stirile de la ora 5 dar miracol! La ora 22 afli ca repartizarile au avut loc si sunt gata afisate pe net.
Mandra tara. Mi-am adus aminte de acei colegi care se laudau ca aveau “locurile rezervate” cu multe luni inainte de examen, stau si ma gandesc, incerc sa pricep cum este posibil asa ceva cand repartizarile se fac computerizat in capitala tarii.

Acuma BAC-ul, cei care ati dat ca mine in 2008 stiti foarte bine: Variantele au aparut in martie, cu exagerat de multe greseli. Cei care s-au ocupat de corectarea si depistarea greselilor din variante inainte sa fie scoase pe net ce mama dracului au facut? Presupun ca nu au salarul minim pe economie si trebuie sa dea la tarnacop pentru un venit in plus. Dupa ce arzi neuroni la greu din cauza nervilor te pui sa rezolvi ce poti. Subiectele de oral au aparut mult mai tarziu dar oricum daca nu ai papagal sau daca te coplesesc emotiile la examen….amin degeaba le rezolvi. Ok recunosc in 15 mai au aparut variantele corectate. Dar din martie pana in iunie sa faci toate variantele,,, sa fim seriosi! 100 la romana oral, cam 25-35(nu tin minte numarul exact) la engleza oral, 300 la romana scris, 300 la matematica, 300 la fizica, biologie sau chimie(am terminat matematica informatica bilingv), apoi sa te mai antrenezi un pic si pentru sport sa nu fie ca te-ai batut de cateva ori de pamant pentru nota si, in final, atestatul la engleza.

Mai are rost sa spun ca la romana oral s-a introdus si politica? Sau ca cei care au dat la matematica M1 au avut probleme de politehnica? Si cei de la matematica M2 au avut si ei probleme mult prea grele? Dar de textul argumentativ care trebuia sa il faci dupa un citat filosofic? Dar de faptul ca la Limba si Literatura Romana elevii nu sunt invatati sa isi dezvolte propriile idei? Ca daca scri ideile tale obtii un punctaj mult mai mic. Ok inteleg cand comentezi o poezie sa dai citate, dar totusi daca incepi cu “criticul litarar cutare afrima ca…”deja imediat iti creste punctajul. Chestia asta ii ca si faza cu “vin cu gasca si te tai”. Nu iti dezvolti ideile tale ci esti invatat sa dezvolti ideile altora.

Acuma cu masurile anti copiat de la BAC… mi-a venit sa rad sincer. Cea mai populara metoda de la liceul meu a fost unul “high tech” ca sa zic asa. Daca aveai un telefon cat de cat performant, iti puteai cumpara un hands free, il conectai la telefon, telefonul il bagai in boxeri iar cand veneau supraveghetorii sa “confiste” telefoanele predai cel DIGI. Pana acuma nici o noutate numai ca aceste hand free-uri aveau castile wireless, casca propriu zisa era cat un varf de ac ce ti-l amplasai pe timpan(cu putin ajutor din partea unui coleg) iar microfonul il trageai prin camasa la maneca. Cand incepea examenul propriu zis te suna un prieten care avea cartile cu variantele rezolvate si fain frumos iti dicta. Erau foarte multi “elevi 007” cu aceste casti.

Si acuma sa fim sinceri…cu toate reformele astea din invatamant (cred ca au fost vreo 10 dupa revolutie), cand se improvizeaza an de an, cand ti se spune una iar cand ajungi la examenul propriu zis ti se da alta, cand se face o reforma totul tine defapt de imagine, cand tinerii care “cica” sunt viitorul acestei tari isi rateaza sansele de a se realiza in viata inca de cand sunt la scoala din cauza acestor reforme, va intreb eu, daca ati fi avut ocazia sa va procurati si voi asemenea casti care costau cam 150 de roni(pretul de vanzare la liceul meu), si daca aveati un om de baza care sa va sune si sa va dicteze la bac, cati dintre voi v-ati fi riscat sa copiati? Sa va asigurati ca aveti note mari si sanse mai bune ca sa intrati la o facultate de stat, eventual fara admitere datorita notelor mari obtinute?

Ok, acuma intervine vorba de frauda, cei care au obtinut note mari la bac prin frauda si si-au asigurat o sansa pentru un viitor mai bun, chiar ei au toata vina pentru faptul ca au fost tentati sa copieze? Nu e mai grav ca au reusit fara mari batai de cap? Sau defapt ei sunt ceva mai “inteligenti” pentru faptul ca au inteles ca intr-o tara cu o asemenea instabilitate in invatamant si cu coruptia in floare, unde daca nu furi tu, te fura altul(inclusiv locul de la liceu sau de la facultate), mai bine fura si ei “cu rusine” la cateva examene ca sa-si asigure un viitor mai bun? Ca pana la urma, ca sa intri la un liceu bun sau la o facultate buna e primul pas, ca sa te mentii acolo si chiar sa ai rezultate bune presupune foarte mult efort. Aici intervine urmatoarea variabila: ai copiat intr-un fel sau altul la bac sau la admitere sau la tezele unice, dar odata intrat la acel liceu sau facultate buna, ai rezultate deosebite, si ai medii mari si te remarci, oare chiar e un lucru asa rau? Ca ai furat si tu cu rusine ca sa te asiguri ca itri unde doresti, pe cand altul da cu banu si nu se streseaza? Pana la urma adevarul este ca e foarte greu sa reusesti toate aceste performante cinstit, dar daca ai reusit toata stima si respectul.

Dar daca ai fost cel mai bun dar din cauza emotiilor te-ai incurcat si nu ai avut media suficienta ca sa intri unde ai dorit, iar de copiat se putea copia fara probleme, dar tu ai vrut sa obtii o nota cinstita, cum te simti?

Adrian Laurentiu Haidu

Satu Mare

11.05.2009

_______________________________________________________________

NOTA:

Daca ati ajuns cu cititul pana aici, inseamna ca nu v-a plictisit, ineseamna ca va pasa.
Inseamna ca mai e o sansa de a schimba ceva.

Cum se poate face asta…  nu stiu nici macar eu!

Anunțuri

  1. Eros

    Mi se pare mie sau ne amagim un pic, singurei, crezand ca scoala/educatia este un drept, ceva ce ni s-ar cuveni?

    O sa-ti povestesc cateva lucruri despre scolirea maselor, despre istoria deci despre originea „dreptului” astuia al maselor la educatie…

    Capitolul I:
    Pe la 1300 singurii care stiau carte erau oamenii bisericii. Iar singurii cu putere constanta (pentru ca regii se schimbau ca ciorapii) erau cine? oamenii bisericii. Deci oamenii bisericii erau singurii cu carte, si singurii cu putere constanta. Sa retinem asta.

    Dar problema era ca nu erau suficient de multi. Si cu cat biserica se extindea, cu atat era nevoie de mai multi oameni cu carte, si deci de mai multe carti > de unde, obositi sa tot copieze cartile ad manum, oamenii bisericii au inceput sa studieze posibilitati de-a le multiplica mai usor. Evident ca nu Guttemberg a inventat tiparul – el doar a venit cu cateva inovatii care l-au facut faimos si l-au consacrat. Dar idea de aici e ca scoala, invatatura, mediul academic, nu au aparut initial ca necesitati sociale/democratice, si ca necesitati ale unei clase sociale bine definite, privilegiate (nevoia de mai multi trepadushi care sa controleze masele din ce in ce mai multe)

    Capitolul II:
    Revolutia industriala, epoca masinilor cu aburi si cu carbune, anii 1800. Epoca urbanizarilor (mutarea oamenilor la orase n-a inventat-o Ceausescu, ci revolutia industriala cu 150 de ani inainte). Apar fabrici, apare nevoia de oameni care sa lucreze in ele. Dar cum convingi un om sa renunte la pamant si sa se inchida in fabrica ta? Asigurandu-i bani cat sa-si poata intretine familia, zilnic, saptamanal (plata lunara a aparut mult mai tarziu). Deci marii industriasi au aplicat initial metoda cu salariul pentru fidelizarea fortei de munca (de ce era nevoie de fidelizare? pentru ca procesul de instructie dura ceva, si era ineficient – ca si in ziua de azi – sa instruiesti un om si-apoi sa-l pierzi)

    Doar ca – vezi revoltele sociale ale epocii – oamenii au inceput sa nu mai fie multumiti cu salariul, si deci au aparut curand probleme sistemice in privinta fluctuatiei fortei de munca. Asa ca a aparut un industriash neamtz, cu background militar (datorat implicarii lui pana la gat in industria de armament – deci cu idea clara de disciplina si instructie), pe nume Alfred Krupp. Nenea Krupp, care avea, la fel ca si altii, un mic inceput de industrie miniera/metalifera in bazinul raului Ruhr (fabricile pot functiona doar cu o sursa constanta de apa), a venit cu urmatoarea idee: „ce-ar fi sa-mi folosesc experienta in a dresa oameni – din mediul militar – si sa traduc idea de cazarmi in ideea de scoli?” asa ca omul a investit in niste baraci si-a inceput sa aplice ceea ce iluminatii vremii doar visau: educatia maselor.

    Ideile de baza in acele noi scoli „pentru mase” erau, logic, cele menite sa creeze o forta de munca stabila, adica instruita si obedienta: „incurajeaza si recompenseaza obedienta, descurajeaza si penalizeaza orice tendinta spre gandire libera” – model aplicat intai la nivelul profesorilor (usor de impus, prin forta salariului si a dependentei de el) si apoi si la elevi (prin intermediul profesorilor). Bine, ce povestesc aici este brut si suna usor a poveste, dar idea de retinut este cea ce mai sus: ca scopul scolilor „pentru mase”, dupa modelul Krupp, nu a fost sa creeze poeti visatori si cu dor de duca, ci muncitori obedienti si convinsi ca „job security is the thing”. Repet: Krupp = background militar. Deci modelul initial al scolilor a fost unul semi-militar (obedienta, ordinul nu se discuta, litera cartii = litera legii). Iar modelul a fost atat de eficient, incat a inceput sa fie aplicat si de catre concurentii lui. Normal ca scolile, fiind create ulterior tot de catre cai care-si permiteau – industriasii – au fost facute dupa modelul nevoilor lor.

    Capitolul III:
    Acum vin si te intreb: cat de diferit ti se pare modelul sistemului actual de educatie a maselor, fatza de cel initial, de acum 200 de ani? care e acum perspectiva ta asupra acestui minunat mediu „democratic academic”? Si vin cu o intrebare aiuristica: tu de ce faci scoala in ziua de azi? 😀

    Cine ti-a spus ca daca nu faci scoala ajungi sa maturi pe strada? Parintii si profesorii: fosti elevi sau profesori, la randul lor. Si incepi sa te intrebi ce rost mai are, pentru TINE, in vremurile actuale, sa te mai duci la scoala, in cazul asta?

    Raspunsul e ca la scoala nu te mai duci ca sa-ti construiesti o meserie – oricum terminarea scolii nu-ti mai asigura, ca pe vremea lui Krupp, un loc de munca, zic. La scoala te duci in schcimb ca sa-ti pui creierul la munca, sa-ti modelezi un creier, o gandire HARNICA, sa te duca, naibii, cerebelul in viatza cat mai bine si cat mai departe. Asta inseamna sa ai o perspectiva mai larga si mai clara. Sa intelegi mai bine atat in ce directie mergi cat si de ce si, intelegand cum merg regulile jocului, sa nu descurajezi, sa nu le refuzi („e o conspiratie, buu”), ci sa inveti sa profiti de ele si sa devii master of the game.

    Pe mine scoala nu m-a ajutat sa devin independent, stapan pe propriul meu destin. Scoala NU e facuta ca sa creeze oameni independenti, nu uita asta. Cu ce m-a ajutat atunci pe mine scoala?
    – m-a ajutat sa inteleg mai bine helpurile programelor in engleza :))
    – m-a ajutat sa pot tine fruntea sus intr-o conversatie superficiala cu niste straini, cand vine randul intrebarii „tu ce facultate ai terminat?”
    – m-a ajutat antrenandu-mi creierul la varsta la care e optim sa-l antrenezi, fortandu-ma sa gandesc, fortandu-ma sa-mi ung rotitele alea ruginite de la inactivitate 😉

    Asa ca, sa revenim la punctul de la care am plecat:

    – Scoala nu e un drept al nostru.
    – Scoala este o obligatie impusa de stat pentru a-si asigura forta de munca

    Daca statul Roman, contextul actual, ceea ce vedem in jur ne spun, toate, ca facem scoala degeaba, atunci noi trebuie sa retinem ca importanta in ecuatia formarii noastre ca oameni nu este scoala, ci educatia. Iar diferenta, enorma, este egala cu diferenta dintre o institutie si un proces.

    Nu conteaza unde te formezi, ca om, ci SA TE FORMEZI BINE.
    Nu trebuie sa astepti ca statul sa te educe in interesul tau, trebuie sa-ti iei educatia in propriile maini si s-o duci pe drumul pe care vrei sa mergi tu.

    Of, simt c-am plictisit cam mult, dar sunt idei pe care am simtit nevoia sa le impartasesc.

    Toate bune!

    Apreciază

  2. Adrian

    Pana raspunde Adrian Haidu, autorul guest post-ului, cateva consideratii personale:

    -de acord ca trebuie sa-ti iei in propriile maini educatia, indiferent de tarele sistemului.
    -ti-as completa incursiunea in istorie cu vremi mai moderne:perioada comunista, mai ales pe la treisferturi, a asigurat un sistem de invatamant eficient (statistic vorbind) pentru ca avea nevoie de specialisti tehnici. (Trebuia sa reinventam roata ca sa nu avem nevoie de importuri)
    -unul dintre ei chiar a comentat: nimeni numai vrea destepti, vrea doar sclavi autisti, usor de condus.
    -nu cred in „generatii pierdute”. Sunt doar altfel. Iar normalitatea e o chestiune de statistica: normalii sunt doar cei mai numerosi.

    Apreciază

  3. CDi

    Suntem bataia de jos a sistemului de cand ne nastem pina dam coltul. Cum naiba sa se mai educe un copil care pina da cu nasul de facultate nu prea stie ce e aia viata, este educat de niste profesori plictisiti care de-abia asteapta sa treaca ora si care preda din niste manuale care cred ca sunt dupa versiunea Random(materie).

    Apreciază

  4. Mogre

    Mah, io am tot zis si mai zic ca astia micii sunt singura noastra sansa. Sa vad un text de genu asta de la un junior, ma face sa spun „Told you so”.

    Mai serios, copii astia sunt ceva mai curati si mai ales mai putin poluati de noi. Macar pentru motivul ca stau pe net in loc sa asculte prostii de la generatiile „in varsta”.

    Iar daca genul asta de abordare, de argumentare, de evaluare vine cu pretul reinventarii gramaticii si limbii, platesc cu bucurie pretul asta. Numa sa scapam de mentalitatea paternalista, traditionalista si in general de cacat pe care natia noastra o are de peste o mie de ani.

    Apreciază

  5. WhiteWolf

    Pamantul (si odata cu el si Romania) s-a invartit si pana la discutia asta, va continua sa sa invarta si sa existe si dupa. Spun acest lucru pe simplul motiv ca, dupa ce am citit comentariile de mai sus (inclusiv guest post-ul) am ramas nu doar cu un gust amar ci, din nefericire, cu o senzatie de dezamagire profunda. Mai ales si in special din cauza ca, in continuare, limitele sunt undeva intre, „sistem… invatamant, … scoala… guvern… statul roman”. Adica, cu alte cuvinte si in aceeasi ordine de idei, „altii , altul poarta vina”.
    Vechiul si sfantul obicei romanesc de a pasa vina , de a vedea orice altceva in afara de propria ograda – hai sa zic- nematurata.
    Avem copii si avem parinti de copii. Destui
    Nu i-am vazut nici pe unii si nici pe altii sa iasa si sa ia atitudine civica decat cel mult la modul „sa ne dea”. Cand se va intampla si un eventual „nu mai vrem sa fim cobai”, va avea sens sa discutam.
    Pana atunci, primim ce „meritam” si ce votam. Iar dupa ce votam, nu ne mai intereseaza sa-i tragem nici de maneca si nici de urechi. Ca-i ziua scurta, ca stressul e mare, ca s-a deschis sezonul la stranduri si gratare…..
    Mi se pare mai mult firesc ca atunci cand doare sa zicem „au” cata vreme discutam despre cum sa petecim efectele si nicidecum cum sa modificam in bine cauza.

    Apreciază

  6. Adrian

    Corect, degeaba scriem „KKT” daca, de fapt, este aceeasi diarie urat mirositoare de douazeci de ani. Dupa ce om lua-o pe lopata si pune-o pe gramada de gunoi, noului „treaba-mare” i-om putea spune si altfel.
    Deocamdata este tot „cacat”.
    Ramanem „bataia de joc a sistemului”, cum zicea si CDi.

    Apreciază

  7. zapacita

    Ok, sistemul nu e stralucit, e corupt, e cum vreti voi. Sunt profesori foarte buni si mai sunt si oameni care n-ar avea ce sa caute liberi pe strada daramite la catedra.
    DAR nu mi se pare cinstit sa aruncam toata vina pe sistemul de invatamant. Daca vrei, daca te intereseaza scoala, daca iti place sa citesti, daca esti motivat poti sa ajungi bine mersi la liceul dorit, la facultatea visata, s.a.m.d.
    Nu e exclusiv vina invatamantului ca pustii nu scriu corect. E vina lor ca nu au deschis o carte(in afara de culegerile de rezumate) pana la varsta asta. E vina parintilor ca nu i-au incurajat sa citeasca. E vina televiziunii, a internetului, a adultilor care nu vorbesc si nu scriu corect, a jurnalistilor de tabloid care nu scriu corect.

    Am avut si eu colegi de generala care si-au cumparat locuri in licee, dar nu am ajuns intr-un liceu slab din cauza lor. Am ajuns in liceul de aviatie pentru ca nu mi-a placut matematica si a fost singurul pentru care am avut medie de filologie. Era plin de manele, era plin de copii de bani gata, batai, droguri, profesori nebuni si tot ce mai vreti voi. Aveam colegi care abia daca stiau sa scrie, asta nu m-a oprit din mers la olimpiade, la festivaluri de teatru, la concursuri de eseuri si la biblioteca- desi eram o chiulangioaica de top si aproape toti profesorii ma credeau o pitipoanca:))

    Na, e doar un exemplu. Dar ce vreau sa zic este ca printre colegii astia ai mei(si printre multi alti pusti cu care am stat de vorba)care nu scriau corect si nu deschisesera o carte niciodata, se aflau si minti istete, oameni dezinvolti, descurcareti si chiar inteligenti care daca s-ar fi obisnuit de mici sa citeasca ar fi putut fi cei mai buni din liceu. N-o sa ma convinga nimeni ca vina nu apartine parintilor cu mentalitati de bastan care i-au obisnuit de mici cu „rezolva mami si tati” si „da-o incolo de invataura, ce te faci popa?!”

    Daca parintii nu ar sari non-stop cu cadouri scumpe si sume mari de bani, n-am mai avea coruptie in sistemul de invatamant. Ii condamn mult mai mult pe cei care dau decat pe cei care primesc.

    Cat despre copiii cinstiti care se plang ca n-au loc de bastani, imi pare rau sa o spun dar cei mai multi dintre ei fac pe victimele si pe persecutatii pentru ca asa reusesc sa le explice parintilor lipsa lor de randament. Ce simplu mi-ar fi fost si mie sa zic ca din cauza „pilosilor” am ajuns la grup scolar:)) Din grupul ala scolar insa m-am dus la bac(2006) si am luat o nota mai mare decat multi dintre colegii mei de generala de la liceele de top.

    Adrian are dreptate, reformele au creat haos. Variantele de bac sunt stufoase si scrise gresit. Toate astea te panicheaza insa cand 4 ani de liceu ai stat degeaba si in semestrul II al clasei a XII-a te-ai apucat de invatat pentru bac si n-ai timp sa citesti toate romanele, nuvelele, povestirile, etc.

    Pot sa admit insa ca e si vina invatatoarelor si profesorilor din 5-8 ca nu reusesc sa-si faca elevii sa aprecieze scoala, sa indrageasca lectura. La liceu insa esti suficient de matur incat sa inveti de unul singur daca asta iti doresti, nu sa astepti dascalii de aur care sa-ti indese materia in cap.

    Apreciază

  8. Eros

    As completa cu cateva observatii:

    – Nu suntem „bataie de joc”, ci „cai de povara”. Calul nu se ia la mishto – n-ai de ce – pur si simplu se inhama si se incaleca. Simple facts of life, nothing personal.

    – Statul e acelasi peste tot, indiferent de tzara (sistem birocratic acceptat de facto de catre populatie, aservit celui care plateste mai bine si dispus sa faca doar atata „bine public” cat sa evite miscarile populare cu potential de probleme sociale)

    – Hai sa nu mai acuzam statul de incompetenta. Sistemul este „incompetent” doar prim prisma perceptiei maselor (pentru ca nu le furnizeaza ce trebuie decat la limita de mai sus). Prin prisma celor care-l controleaza defapt, statul este un servitor extrem de eficient si de competent.

    – Coruptia nu este un fenomen monopolizat de catre stat, ci o oglinda a societatii – mai curata sau mai murdara. Atata timp cat TOTI suntem dispusi sa dam mica shpaga pentru a scapa de marea amenda, statul nu va fi decat un recipient mai mult decat fericit. Iar coruptia e ca o ruptura in vela: odata inceputa, se intinde pana la capat.

    – Acele „experimente” cu sistemul de invatzamant nu sunt deloc experimente (daca prin „experiment” acceptam sa intelegem o actiune menita a descoperi solutii la o problema), din simplul motiv ca scopul lor nu este de a optimiza procesul de invatzamant in interesul populatiei. Ele sunt actiuni clar definite, batute in cuie prin conventii internationale, la care Romania a aderat si ea, pe shestache, si care sunt menite sa submineze tot mai mult avantajul dat de educatia formala, iar senzatia de arbitrar pe care o percecpem este data doar de faptul ca nu cunoastem complet finalitatea lor.

    (De ce se doreste subminarea avantajului dat de educatia formala? Pur si simplu, pentru ca lumea s-a umplut de mai multi „dashtepti” decat era nevoie. Si intr-o societate in care sunt prea multi „dashtepti”, nu mai are cine sa munceasca fizic.)

    – Despre atitudinea civica: sa nu uitam scopul sistemului de invatamant: crearea de robotei cat mai harnici si cat mai calmi d.p.d.v. social. Deci cat mai putin implicati social. „Atitudinea civica” este materia de invatzamant pe care nimeni n-a avut interesul s-o introduca in vreo programa vreodata. Pentru ca nimeni nu vrea mase de oameni independenti, cu cap propriu si cu vointa. Atitudinea civica este un reflex natural, competent innabusit din frageda pruncie, odata cu invatzatul la olitza.

    Despre vina: as incerca sa evit notiunea de „vina”. Nu e vina purcelului ca se lasa inchis in cotetz si taiat la Ignat, la fel cum nu e vina gospdarului ca se indeletniceste cu asuprirea speciei cu coditza incarliontzata. Este o stare de fapt, naturala. Dar betonul pe care-l respiram ne-a inhibat complet perceptia notiunii de „natural”, si in lipsa ei gasim explicatii fier-beton si tzapi ispashitori pentru ceea ce se intampla in jurul nostru. Vina este comuna, a tuturor, si a nimanui in acelasi timp. Vina este o tautologie, in cazul societatii umane, asa ca as exclude-o din vocabularul nostru. Si ca sa gasim ceva in locul ei, eu propun sintagma „invatzatura de minte”. Pentru ca mai important decat sa gasesti vina este sa invetzi din experienta.

    Apreciază

  9. Loretta

    In eventualitatea inaintarii pe acest lant cauzal, mergand inapoi de la efecte la cauze pe toate aceste ramuri logice, vom avea surpriza tulburatoare de a ajunge la un moment dat sa inchidem cercul. Vom avea astfel o infinitate de efecte care se manifesta fara a avea nici o cauza aparenta.
    Un exemplu simplificat (sper ca nu foarte mult):

    Copii nu invata nimic deoarece au fost obisnuiti de mici de parinti cu comportamentul de „bashtan”, cu ideea ca „totul se rezolva prin negociere si pe un pret oarecare”. Este sinteza unei societati aflate in criza a moralei si a scalei valorilor. Criza e amplificata si de massmedia care propune ca valori tot felul de personaje „mondene” pe post de „vedete”. Modelul „vedetei”, al reusitei prin (semi)prostitutie, relatii, aroganta este prezentat parintilor ca sigur (si unic) model de reusita iar ei transmit comportamentul de „bashtan” mai departe copiilor ca pe o invatatutra esentiala pentru reusita in viata.

    Cercul se inchide, nu exista niciun „vinovat originar” in schimb exista o multitudine de efecte.

    (sper ca veti extrage doar ideea, nu si simplificarea modelului)

    Apreciază

  10. Whitewolf

    Eros, timpul si experienta pe propria-mi piele m-au invatat ca, pe blogurile altora, e corect sa exprimi pareri, opinii si eventual sa argumentezi coerent. Si ca e mai putin bine sa emiti sentinte.
    La partea cu argumentatia si coerenta, recunosc, stai excelent si faci depasiri gratioase insa, in opinia mea, prea esti definitiv. De un definitiv, hai sa zic, aproape sumbru
    Si cred ca daca in sinea ta chiar simti ce ai scris pe aici, ori ai suferit o mare deceptie sentimeltala in ultima vreme ori, pur si simplu, ar trebui sa-l contactezi via e-mail si sa-i ceri ultimul Leonard Cohen si o lama de ras pentru a te scuti de suferinta continua.
    Am incredere in altruismul lui Cristea si chiar cred ca nu-ti lipseste simtul umorului
    Va salut pe amandoi

    p.s; Cristeo, ai cititori din ce in ce mai inteligenti. O mai tii minte pe aia cu Noblesse oblige ?
    Hai, nu ne dezamagi 😛

    Apreciază

  11. Eros

    @Whitewolf: multumesc pentru aprecieri. Cat despre cat de „definitiv” par aici – ia-o si tu ca pe-o toana maronie prelungita mai mult decat ar trebui…

    Nu, nu uit – sau incerc sa nu uit – ca in viatza sunt si lucruri pentru care chiar merita sa te bucuri: incerc din rasputeri sa profit de orice zi libera sa mai ies la aer curat – nu, nu la mici, incerc sa ma tin pe cat pot de bine si de noua mea pasiune – fotografia, ma bucur de fiecare imbratisare ca de menghina a prietenilor, iar lista ar putea continua linistita.

    E doar ca sistemul de invatzamant pur si simplu imi intra mai greu zilele astea la suflet ca motiv de bucurie. Am facut si eu parte, tangential spre fugitiv, din acest sistem. Si da, mi-a adus si bucurii: cum e bucuria sa vezi un copil PASIONAT de ce te chinui tu sa-i predai, nerabdarea sa-ti arate cat de bine a invatzat el pentru lectie, legatura aia frumoasa si creativa care se poate naste cand dai de „material bun”. Dar recreatiile, momentele alea cand trebuia sa intru in marea cloaca umana numita „cancelarie” erau oricum numai placute nu. Iar lecturile panicard-alarmiste din ultima vreme incep sa-mi deschida un pic ochii si sa ma faca sa inteleg unele din motivele pentru care educatia in vremurile noastre functioneaza cum functioneaza.

    Cat despre lama aia de la L.C. – inca ma mai gandesc daca sa mi le tai sau sa mi le las lungi… 😀

    Apreciază

  12. Adrian

    „Lupusor, pana mea, ma gandeam sa fac un MBA sa-mi mai ridic nivelu’! ” (asta a fost asa, sa mai destind un pic atmosfera)

    M-am convins de mult ca nu exista nici depozitari ai adevarurilor universale si nici vinovati absoluti. Nu ii absolv pe elevi de dezinteresul lor. Dar subiectul aici era un for diriguitor, platit din bani publici, cu o mare influenta si, mai ales, cu o mare capacitate de a genera consecinte care se pot intinde pe generatii.
    Un astfel de sistem nu are voie sa greseasca, punct! (cu riscul de a da sentinte) Daramite de doua ori la rand. Asta nu mai e incompetenta, asta este prostie de-a dreptul.
    Si inca ceva: prostia nu a fost o prostie individuala (hai sa zicem ca asa a fost la prima gereseala), nu a mai fost „un prost” ci aici, dupa „constituirea de filtre” cum zice doamna ministru, a fost un sistem intreg de prosti.
    Iar cand sistemul care trebuie sa produca tineri destepti e format din prosti, nu-ti vine sa le zici, scuza-mi limbajul elevat…

    „Mars in mortii ma-tii la tricotat si lasa pe altii capabili!!!” ?

    Apreciază

  13. Pingback: Cat ar trebui sa castige un europarlamantar? (leapsa) « Nu conteaza cat de lung ai parul
  14. Adrian Haidu

    Multumesc oameni buni pentru comment-uri. Asta e realitatea pe care am trait-o eu. Dar dupa parerea mea, reformele din Invatamant ar trebui sa inceapa cu profesorii.

    Adevarul este ca am intalnit doar 4-5 profesori pe care i-am respectat si care au fost profesori in adevaratul sens al cuvantului. Restul erau niste prompteristi:copiati pana la punct, sau veneau cu un curs si un proiector, citeau tot cursul fara sa explice mai detaliat sau sa incerce sa faca ora interesanta. Un adevarat profesor dupa parerea mea este unul care stie sa capteze atentia elevului.

    +Ma scoate din sarite cand aud la stiri ca profesorii bat elevii dar pana la urma scapa basma curata pentru ca vezi doamne „este un profesor valoros” iar elevul este un „copil problema”(am intalnit asa un caz la scola generala).

    Oricum despre Invatamant putem vorbi noi mult si bine, dar din pacate schimbarea (in mare masura) nu depinde de noi…

    Apreciază

  15. Ioana

    Tin sa adaug si faptul ca la Bac , daca se intampla sa ai o cunostiinta , un parinte , o sora, oricine cu studii menite sa il puna pe pozitie de profesor, capabil sa se „insereze” in sala in care se corecteaza lucrarile , de altfel , sala ” securizata ” unde nu are acces oricine , nu trebuie decat sa dai de veste si ti se da un „cod ” pe care sa il scrii intr-un anumit loc sugerat in lucrare ca sa ti se „remarce ” stralucirea dintre restul .

    Aceasta actiune se bazeaza pe principiul ” favoare pentru favoare „, sau un litru de palinca , dupa preferinta . Astfel esti asigurat ca nu pici , din contra ,ti se mareste nota cu cel putin 2 puncte , pe merit , bineinteles .

    P.S. Nu am postat pentru a promova astfel de actiuni caritabile , ci pentru a accentua cele spuse de Adrian .

    Un BRAVO pentru curaj .

    Apreciază

  16. Adrian

    Ioana
    lista modalitatilor de a trece de un examen altfel dect invatand pare sa fie infinita. Din pacate. Si nu parem a avea sansa sa o putem scurta. Nu ramane decat optiunea personala, daca (sau cat de mult) sa apelezi la ele.
    Este ca drogurile: se gasesc peste tot, sunt relativ ieftine si functioneaza intotdeauna.
    Din pacate, dau dependenta!

    (si eu l-am felicitat pe Adrian pentru curaj)

    Apreciază