Generatia analfabeta

Ca sa privesc cu detasare am lasat sa treaca o saptamana. O saptamana de cand pe situl de videosharing 220.ro am lansat o video-discutie apropo de teza la Limba Romana.

-Ca sa ma laud: a fost senzatia weekendului ajungand prima in topul celor mai comentate filme.
-Ca sa ajung la subiectul de azi: generatia tanara pare analfabeta.

Nu jignesc, nu ironizez, nu arunc anatema, nu sunt moralizator. Nu inca!
Acum doar constat!

Se da o discutie de interes pentru elevi de scoala, pentru parintii, pentru prietenii lor. Participarea e in scris. Mai ales tinand cont se subiect, (Limba Romana, materia aia la care invatam sa ne exprimam corect) forma in care se exprima majoritatea participantilor este uluitoare.

iaca, la intamplare, cateva mostre:

„knd m-am trezit cu kktu` ala de fragment in fata m-am gandit k nu are logica…si pana la urma am avut dreptate.Iar la subiectul C era o chestie…trebuia sa spunem ce msg transmite fragmentul…nu avea msgc sa faci?…vorba ta MAARE INCOMPETENTA”

„la d**q ministru asta de k*t e un mare rata”

„am o prietena care a dat teza si tot ashea n-a inteles nimik , invatamantu’ romanesc ce sa mai zic, si aqm ca cik a fost doar o greseala de tipar

„eo am dat teza anul trecut ji am luat 9.55. daq era s dau anul acesta sigur faceam o petitzie s nu s ia in considereare subiectul, pt k in fond nu este vina elevilor ci’ a ministerului, iar pe elevi ii afecteaza pt lipsa sutimulor sau chiar a punctelor le contramandeaza intrarea in liceu MINISTER DE k*t!”

„obisnuitiva cu ideea…traim in Romania, unde burtosii din parlament fura legal si muncesc foarte mult, dormind , uitanduse la reviste deocheate,parlamentariilor nu le pasa de noi, educatie etc, romania ii in c***t cu coruptii astia.”

Dupa ce citesti asta, nu poti sa nu remarci cateva constante:

-un vocabular sarac, un fond principal de cuvinte care ar incapea pe doua pagini.
-exprimari dezlanate aratand ca lor le este greu sa-si urmareasca propriile constructii mentale, daca sunt complexe.
-cratima practic nu mai exista. “nu-i”, “sa-i”, “mi-a”, au disparut aproape in totalitate.
-folosirea virgulei este in cadere libera, din care cauza este din ce in ce mai dificil de urmarit intelesul ideilor complexe.
-omniprezenta prescurtarilor de Mesenger (ca daca le spui mirc-istice, nu stiu ce e aia) care transforma totul intr-un dialog al initiatilor.

In loc de concluzie

Mdeah, stiu, nu sariti asa, fenomenul nu e de azi, de ieri. Ba, din contra, este atat de evident si de sub nasul nostru incat am ajuns sa nu-l mai “vedem”. Dar alaturarea lui de tema “Limba Romana” mi l-a aruncat, pur si simplu, in fata.

Acum, nu fac pe moralizatorul, nu rad de ei, nu-i acuz de nimic. Vin doar cu mai multe ipoteze si, vorba lor,

“S dea dreaq dk stiu kr e aia krkta”

Asa ca eu, acum, vin si intreb:

1)A evoluat limba romana catre simplificare atat de repede incat noi, ceilalti, de moda veche, care ne exprimam”normal” devenim anacronici?

2)sau e vorba despre incultura, lipsa de educatie, lipsa execitiului de a te exprima conform unor norme unanim acceptate?

Avem o generatie inovatoare sau analfabeta?

.

  1. Pingback: Cristealizari -Lumea lui Cristea- » Blog Archive » Raspunsul generatiei “analfabete”
  2. WhiteWolf

    “S dea dreaq dk stiu kr e aia krkta”
    Adriene, e dreptul tau sa te suspectezi de anacronism. Cine-s eu sa ma opun ? 😛 Insa chiar nu vad nici o evolutie in exprimarea de mai sus
    Pe de alta parte, daca stand fata in fata cu unul dintre cei mai sus „expusi” as putea rosti mai repede si in mod integral numele continentelor decat el, zau, n-ar mai exista nici un dubiu ca stiu pe ce lume traiesc. Nu ?
    🙂

    Apreciază

  3. Adrian

    Sincer, nu ma suspectez de anacronism, dar intrebarea merita pusa.
    Ii urmaresc pe mess si vad ca daca e vorba de o fraza mai ampla au probleme de comunicare. Din pacate, frazele ample sunt raritati.
    In rest… „najpa loool” dar „brb” si continuam :))

    Apreciază

  4. Me

    Nu m-ar deranja daca i-ai acuza. Si sa stii ca nu numai ei stalcesc limba romana. Am vazut si la tv, pe un program: ”K LA MINE”. Nu ma mai mira nimic in tara asta.

    Apreciază