Prezentarea tinuta la Webstock

Exista pe lume un ritual tinut cu cea mai mare strictete , indiferent de religie:

Ritualul venirii acasa dupa o zi de munca si trantitul in canapea cu o bere in brate apasand telecomanda sa vedem “ce se mai da la televizor”. E stilul de consum de televiziune clasic, adica pasiv si dirijat

Pasiv pentru ca injuratul sau aruncatul tv de pe geam nu e interactivitate , iar 

dirijat pentru ca e stabilit de televiziuni (”va dam ce vrem noi, cand vrem noi”). 

Ei bine, consumul de video s-a schimbat si tinde sa se schimbe pana la a deveni de nerecunoscut. Televiziunea clasica, la fel ca presa clasica, se transforma in ceva diferit. Sa vedem ce a aparut intre timp:

1)Interactivitate:
-posibilitati la care doar visam acum niste ani cand faceam emisiuni-concurs la Readactia de Jocuri si Concursuri din TVR: commenturi, videocommenturi, interactivitate la distanta cu programul de emisie etc

2)Dirijare:
-Emisiile devin accesibile online imediat dupa live 
-Gata cu puterea marilor retele de a hotari (sau de a afecta grav) ceea ce trebuie sa gandeasca spectatorii. Monopolul CBS, NBC, BBC sau TVR (sper), care sa ne spuneau ce sa credem, a cazut in fata milioanelor de surse de informatie alternarive de pe net.
-Manipularea a scazut, momentul de la revolutie cand cu ” veniti la TV ca ne ataca teroristii”,nu ar mai fi posibil:  cum bine a zis  Naumovici la Politica 2.0, „daca existau blogurile in 89,  Ceausescu apuca sa moara de batranete”

Internetul a dat utilizatorului puterea de a alege CE si CAND. Pana acum nu v-am zis lucruri noi, am creat doar un element de comparatie.

Ce s-a realizat pana acum in video online?

Cel mai important: audienta de masa:
Au aparut platformele de videosharing unde apar secventele cele mai importante ale evenimentelor la zi, la ele se fac parodii, carora li se raspunde a doua zi. E un ciclu continuu.
Blogurile au propriile versiuni asupra evenimentelor, embedurile imaginilor si comentariile video. Milioane de pareri independente .Deocamdata conduc in topul productiilor parodiile, subiectele extraordinare surprinse intamplator sau manifestarile de arta neconventionala. Adica cele care, altfel, nu ar avea sanse sa intre pe posturile clasice. Dar pricipiul ca se poate ajunge la audiente de masa prin internet a fost deja stabilit.

Care e urmatorul pas? Televiziunile online

Asa cum bloggingul a sters barierele la intrarea in meseria de jurnalism, tot asa streamingul video online va dechide accesul oricui la un public ce ii va aprecia videografiile. Acum e doar un inceput, un moft, initiativa catorva entuziasti. Happy Fish, Radio Lynx, NETv  duc munca de pionierat. Altele au renuntat deja (si nu mai exemplific odihneasca-se-n pace!).

Oricum, video online va dinamita, la fel ca in jurnalism, monopolul productiei si distributiei: oricine poate deveni producator de televiziune, oricine poate deveni star de cinema.

Pentru ca RealitateaTV sa transmita aceasta intalnire trebuia sa trimita aici un DSNG (microbuzul ala cu antena)care costa sute de mii,  sa inchirieze pe bani grei o frcventa de satelit si sa transmita la studiouri, acolo unde a investit alte milioane. Transmisia de televiziune clasica costa. 
Dar merita: Videoul este cel mai eficace vector de propagare a informatiei, este cea mai distrugatoare metoda de manipulare in masa. 

Mie imi trebuie doar laptopul asta, internet prin telefon si camera. Si uite-asa, „zambiti, sunteri in direct la NETv!”

Si ajung la marea diferenta fata de televiziunea clasica: costurileE practic… gratis!

Consecinta? Nu zic ca televiziunea va disparea, asa cum nici presa scrisa n-a murit la aparitia blogurilor. Va aparea in schimb si un tip nou de televiziune, independenta.
Care va avea audienta.

Iar de acum incolo batalia nu se va mai da la nivel de investitii, cate milioane de euro bagam in aparatura. Daca eu am reusit s-o fac, oricare dintre Dvs poate. Din punct de vedere tehnic e ieftin.

De acum incolo principala investitie va fi in know how si in creativitate. In cine stie sa-l faca mai bine.

La momentul asta pot deschide, tehnic, pentru oricine un canal de televiziune online in 10 minute.
Dar stiti ce sa faceti cu el?
Cum putem face un canal online viabil?  
Cine are ideea vizionara, cine poate lucra cu ustensilele televiziunii in stilul online? (Pentru ca orice imitare a televiziunii clasice va duce la esec. De ce sa concurezi televiziunea pe terenul ei?)

Astea devin intrebarile esentiale deoarece calitatea va face diferenta.

Pentru ca, asa cum atat de des se intampla, democratizarea productiei a inlaturat orice bariere de calitate. Extremele au devenit “nemaipomenit de extrem”. Productiile bune pot fi geniale, cele proaste sunt execrabile. Genii si idioti laolalta, mii de “producatori” care si-ar fi spart capul in standardele de calitate ale televiziunilor clasice, care intr-o mie de ani nu ar fi aparut pe sticla, isi difuzeaza acum monologurile pe net, atat pe video sharing cat si pe streaming.

Stiti de coltul din Hyde Park din Londra unde oricine se poate sui pe o lada si tine un discurs?

Ei bine, s-a mutat pe net.

Ustream, stickam, operator11 sunt sisteme functionale de prin tari unde curge apa calda toata ziua… Iar despre cele de la noi in stadiu de pionierat, am amintit mai devreme… 

Deocamdata este o devalmasie, nimeni n-a apucat sa muste dintr-o felie semnificativa de audienta. Si, repet, este vorba de o alternativa la cel mai important vector de informatie.

Batalia se va da, zic eu, in urmatorul an si va fi pentru impunerea in aceasta nisa a unui brand dominant. Ca Youtube la nivel mondial, ca Trilulilu la nivel local, in domeniul videosharing..

De-aia zic, si va zic de acum, din timp,  care te bagi la o televiziune? 

E simplu si nemaipomemit de greu in acelasi timp

____________________________________________

PS: foto e o gluma, sa nu v-aud!

Anunțuri

  1. Pingback: FOTO: Webstock 2008 în imagini şi poze. Bonus - impresii intestinalneuronalsufleteşti | INconstantIN.ro
  2. Messa

    Emisiune cu si despre animale n-i inca pe NetTV… 😀 O fac eu? Camera am, lumini am, microfoane si lavaliera am, comp am, net am, idei am, subiecte sunt o gramada, cu timpul stau mai prost dar fac eu rost… numa’ streaming nush sa fac…

    Apreciază

  3. Adrian

    messa: trimite-mi la adrian_cristea66[at yahoo]o adresa de mail sau un ID de messenger sa putem comunica si, incet-incet, o sa fie si o emisiune cu animalute pe NETv.
    Astept

    Apreciază